Sprawozdania z działalności "Klubu Czytania Książek"

w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

w ramach kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom"

od momentu jego powstania (kwiecień 2004).

ROK SZK. 2003/2004

  1. Wdrażanie dzieci do codziennego dodatkowego 20-minutowego czytania książek,

  2. Zorganizowanie w maju I Wiosennej Zbiórki Książek W zbiórce udział wzięły: księgarnia EMPIK, Przedszkole Publiczne Nr 7, Przedszkola Publiczne Nr 12, Przedszkola Publiczne Nr 35, Szkoła Podstawowa nr 3, Zespół Szkół nr 8. Zebrano 593 sztuk (453 tytuły), w tym nasze przedszkole zgromadziło 180 książek. Wszystkie przekazano następującym placówkom: Dom Dziecka nr 2, oddziały dziecięce włocławskiego szpitala, Ośrodek Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, Świetlica ORATORIUM, Filia Biblioteki Publicznej Nr 4.Dodatkowe czynności podczas akcji podjęte przez lidera: ogłoszenie w „Radio W”, wykonanie plakatów, zgromadzenie, segregacja, spisanie wszystkich książek, opatrzenie każdej pozycji naklejką, wykonanie i przekazanie podziękowań dla placówek oraz imienne dla osób bezpośrednio zaangażowanych.

  3. Udział w konkursie plastycznym pt. „Franklin i Koziołek Matołek w krainie baśni” zorganizowanym przez Książnicę Beskidzką.

  4. Zorganizowanie w placówce III Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom. Każde dziecko z przedszkola otrzymało zaprojektowaną i wykonaną przez lidera naklejkę symbolizującą III OTCD. Poza tym w każdej grupie odbyło się czytanie 4 książek o Franklinie oraz dużo innych utworów wybranych przez nauczycielki połączonych z zabawami plastyczno-muzyczno-ruchowymi.

Przebieg w grupie 4-latków

I dzień: przeczytanie utworu J. Tuwima pt. „Lokomotywa”, wykonanie wagonów do wspólnego „Pociągu do Europy” techniką malowania, zabawa tematyczną „Pociąg” z wykorzystaniem odpowiednich akcesoriów,

II dzień: zorganizowanie wystawy przyjaciół żółwia Franklina (maskotki, obrazki, ozdoby itd. w kształcie żółwia), wykorzystanie ich do zabawy,

III dzień: wizyta w przedszkolu pani Witka-Jeżewskiej (stomatolog) - mamy dziecka z grupy i przeczytanie książki pt. „Jak Krecik sprawił sobie spodenki”, Miler Zdenek oraz stworzenie obrazka Krecika techniką wycinania z kolorowego papieru,

IV dzień: wycieczka do Biblioteki Publicznej dla dzieci przy ul. Warszawskiej, połączona z czytaniem książki i zabawą plastyczną nt. „Motyl w ogrodzie”,

V dzień: zorganizowanie wystawy ulubionych książek przyniesionych z domu - dzieci samodzielnie prezentowały książki i zachęcały do zapoznania się z nimi – w następnym tygodniu część książek została przeczytana,

 

(Poza tym zostały przygotowane obrazki do przeczytanych książek o Franklinie – narysowała je koleżanka Iza, pomoc z grupy 3-latków – kserowane służyły jako kolorowanka po przeczytaniu książki. Wszystkie czterolatki otrzymały emblematy o Franklinie wykonane przez lidera. W całym tygodniu odbyło się dużo zabaw plastyczno-muzyczno-ruchowych w powiązaniu z czytanymi utworami. Grupę odwiedziły również żywe żółwie udostępnione przez rodziców - 2 wodne oraz stary żółw lądowy)

  1. Wykonanie gazetki dla rodziców nt. kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”,

  2. Rozdysponowanie między włocławskimi placówkami otrzymanych z fundacji plakatów, zachęcających je do udziału w III OTCD:

- Przedszkole Publiczne Nr: 12, 14, 16, 26,
- Ośrodek Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych,
- Szkoła Podst. Nr 3,
- Biblioteka Publiczna, oddział dziecięcy na ul. Warszawskiej,
- Biblioteka Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

ROK SZK. 2004/2005:

  1. Prelekcja lidera Doroty Rafińskiej dla rodziców nt. „Zdrowie emocjonalne dzieci i sposoby jego rozwoju” ( głośne czytanie książek).

  2. Obchody „Urodzin Kubusia Puchatka” (14 października) – organizator Dorota Rafińska przy współudziale Agnieszki Pietrzak:

  • przeprowadzenie uroczystości przedszkolnej: teatrzyk kukiełkowy, quiz literacki, konkursy z nagrodami, wspólna zabawa przy muzyce, rozdanie znaczków okolicznościowych, prace plastyczne dzieci,

  • zorganizowanie gazetki dla rodziców z przepisami na Kubusiowe przysmaki,

  • zorganizowanie kącików klasowych poświęconych Kubusiowi (obrazki, gry, karty, układanki, maskotki, kukiełki, maski, gadżety).

    1. Udział dzieci w III ogólnopolskim konkursie plastycznym na prezent dla Kubusia Puchatka zorganizowanym przez Fundację ABC XXI (październik). Wszystkie prace poddane zostały wstępnej ocenie, w wyniku której do Warszawy przesłano: książeczkę z obrazkami 6-latków (praca zespołowa pod opieką Agnieszki Pietrzak) oraz prace 5-latków (pod opieką: Doroty Rafińskiej): tort z masy solnej, pojemnik na miodek, liść ze Stumilowego Lasu oraz szal dla Kubusia (praca zespołowa).

    2. Prowadzenie gazetki dla rodziców nt. głośnego czytania dzieciom przez lidera kampanii. Zawierała m.in. informacje nt. znaczenia czytania dzieciom książek dla ich rozwoju, kryteria wyboru książek, „Złotą listą” oraz listę książek proponowanych, spis książek z dzieciństwa ważnych osób w Polsce, informacje z życia H.Ch. Andersena oraz nt. Roku Andersenowskiego itp.

    3. Nawiązywanie drogą internetową kontaktów lidera z panią Anną Wieczorek, poetką z Poznania, która przysyłała swoje wiersze do głośnego czytania dzieciom.

    4. Pozyskanie przez lidera sponsora na rzecz kampanii głośnego czytania w postaci pracowników Hydrobudowy Włocławek S.A. - zakup 2 kącików książek oraz książek do każdej grupy za łączną kwotę 1000 zł; zamieszczenie podziękowań na łamach Gazety Kujawskiej

    5. Zakup przez dyrektor E. Grzegórską kącików książek do 2 pozostałych klas oraz systematyczne uzupełnianie biblioteczek klasowych z przedszkolnych funduszy.

    6. Wyróżnienie dla naszej placówki od Fundacji ABC XXI za przeprowadzenie I Wiosennej Zbiórki Książek, zamieszczone na łamach Internetu oraz podziękowanie dla lidera.

    7. Cykliczne czytanie dzieciom książek przy zaangażowaniu m.in. pracowników przedszkola, rodziców, gimnazjalistów (Gimnazjum Nr 9), podopiecznych z Domu Starców oraz dzieci z grupy najstarszej.

    8. Propagowanie kampanii głośnego czytania na stronie internetowej naszego przedszkola.

    9. Zorganizowanie przez lidera II Wiosennej Zbiórki Książek (marzec). Zachęcanie do udziału innych placówek szkolnych i przedszkolnych, udostępnienie im plakatów wykonanych przez lidera. Zebrano pozycji 133, w tym tytułów 124. Zbiór przekazano do oddziałów dziecięcych Szpitala we Włocławku.

    10. „IV Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom”– udział w zajęciach bibliotecznych grup 4,5,6-latków, rozdysponowanie między włocławskie placówki otrzymanych z fundacji plakatów.

       ROK SZK. 2005/2006:

    1. Cykliczne czytanie dzieciom książek we wszystkich grupach.

    2. Udział dzieci w spotkaniu z poetką panią Wandą Chotomską zorganizowanym w Bibliotece Publicznej im. Z. Arentowicza.

    3. Zorganizowanie w przedszkolu spotkań dzieci z poetkami: panią K. Sarnowską oraz  panią J. Zalewską-Wojciechowską.

    4. Udział dzieci 4,5,6-letnich w zajęciach bibliotecznych przy ulicy Warszawskiej.

    5. Rozprowadzanie materiałów otrzymanych z fundacji pomiędzy placówki przedszkolne, szkolne oraz biblioteczne.

    6. Propagowanie kampanii głośnego czytania na stronie internetowej przedszkola.

    7. Prowadzenie gazetki dla rodziców nt. kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

       ROK SZK. 2006/2007:

    1. Cykliczne czytanie dzieciom książek we wszystkich grupach.

    2. Udział dzieci 5-letnich w cyklicznych spotkaniach bibliotecznych przy ulicy Warszawskiej.

    3. Rozprowadzanie materiałów otrzymanych z fundacji pomiędzy placówki przedszkolne, szkolne oraz biblioteczne.

    4. Propagowanie kampanii głośnego czytania na stronie internetowej przedszkola.

    5. Dalsze prowadzenie gazetki dla rodziców nt. kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

       ROK SZK. 2007/2008:

    1. Systematyczne czytanie dzieciom książek we wszystkich grupach.

    2. Zapraszanie do głośnego czytania: rodziców, dziadków, studentów oraz inne zaprzyjaźnione osoby.

    3. Zaprojektowanie zawieszki „Przyjaciela książek i dzieci” dla czytających gości.

    4. Założenie „Księgi czytających gości”.

    5. Udział czterolatków w spotkaniu bibliotecznym przy ulicy Warszawskiej.

    6. Rozprowadzanie materiałów otrzymanych z fundacji pomiędzy zaprzyjaźnione placówki.

    7. Propagowanie kampanii głośnego czytania na stronie internetowej przedszkola.

    8. Dalsze prowadzenie gazetki ściennej dla rodziców.

    powrót