SYLWETKA ABSOLWENTA
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 12 WE WŁOCŁAWKU
Opuszczając mury naszego przedszkola po 3-4-letnim pobycie, dziecko powinno być przygotowane do podjęcia przyszłej nauki w szkole. Dlatego nauczyciele w naszej placówce w swoim systematycznym działaniu dążą do tego, aby dzieci przyswoiły sobie pewien zasób wiadomości, nabyły określone sprawności i umiejętności oraz przyjęły pożądane postawy. Wzorem dla nauczycieli jest sylwetka przedszkolaka określona poniżej w poszczególnych sferach rozwoju dziecka.
SFERA SPOŁECZNO-EMOCJONALNA
ABSOLWENT:
- zna swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu mamy lub taty,
- przestrzega norm i zasad obowiązujących w grupie,
- samodzielnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
- używa form grzecznościowych,
- szanuje cudzą własność w myśl zasady, że nie wolno niszczyć cudzej własności, rzecz znalezioną należy oddać właścicielowi,
- umie okazywać uczucia przywiązania, szacunku i troski dla rodziców i dziadków oraz dla osób słabszych i młodszych,
- rozumie sens pracy zawodowej rodziców,
- szanuje odrębność innych ludzi,
- toleruje i akceptuje ludzi chorych,
- potrafi prezentować własne umiejętności poza przedszkolem, np. na forum miasta, w mediach.
SFERA KONTAKTÓW ZE ŚWIATEM
Świadomość regionalna, narodowa i europejska
ABSOLWENT:
- zna nazwę oraz tradycje swojego regionu i związane z nimi uroczystości, obrzędy, charakterystyczny taniec, strój,
- zna zabytki swojego miasta,
- rozumie znaczenie symboli narodowych oraz zna flagę, godło, hymn Polski,
- potrafi określić położenie Polski na mapie,
- zna główne rzeki, największe miasta, w tym stolicę Polski,
- wie co to jest Unia Europejska,
- rozpoznaje flagę, hymn oraz walutę UE,
- zna niektóre państwa UE i ich świąteczne tradycje,
- zna tańce różnych krajów,
- posiada elementarną znajomość języka angielskiego.
Świadomość ekologiczna
ABSOLWENT:
- jest wrażliwy na piękno i bogactwo otaczającego świata,
- czuje więź z przyrodą,
- rozpoznaje i opisywać ekosystemy,
- zachowuje się odpowiedzialnie wobec wszystkich form życia,
- jest świadomy zależności i praw panujących w przyrodzie,
- zna zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska,
- właściwie zachowuje się w środowisku i aktywnie działać na rzecz jego ochrony poprzez zbieranie i segregowanie odpadów, oszczędzanie wody, ochronę ptaków zwierząt oraz roślin.
SFERA UMYSŁOWA
ABSOLWENT:
- poprawnie wymawia wszystkie głoski należące do systemu języka polskiego oraz grupy spółgłoskowe,
- wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej zgodnej z zapisem,
- posiada umiejętność wyrazistego mówienia obejmującego regulowanie oddechu, odpowiednie tempo i siłę głosu, stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek w wypowiadanych wyrazach,
- posiada bogaty zasób słownictwa biernego i czynnego odnoszącego się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, estetycznych, technicznych, matematycznych i innych,
- uogólnia proste pojęcia na podstawie znajomości cech i właściwości przedmiotów i zjawiska w oparciu o własne doświadczenia,
- swobodnie i śmiało wypowiada się w różnych sytuacjach i okolicznościach, np. zadaje pytania, wyraża życzenia i potrzeby, formułuje własne sądów i oceny,
- konstruuje wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym, słownikowym, artykulacyjnym i logicznym,
- wykazywać zainteresowanie książką; wypowiada się na temat poznanych baśni, opowiadań, utworów wierszowanych.
Dojrzałość do uczenia się matematyki
ABSOLWENT:
- Stosuje pojęcia dotyczące: położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów, określania kierunku przestrzeni, wielkości przedmiotów, określania czasu,
- rozpoznaje i nazywać figury geometryczne,
- klasyfikuje przedmioty według określonych cech jakościowych i ilościowych,
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10,
- dokonuje operacji matematycznych w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach oraz w pamięci.
Dojrzałość do czytania i pisania
ABSOLWENT:
- prawidłowo trzyma narzędzie do pisania i siedzi we właściwej pozycji,
- w spostrzeżeniu wzrokowym ujmuje przedmiot i kształt graficzny w całość i równocześnie wyróżnia w nim części,
- rozpoznaje i nazywa kierunki w odniesieniu do pozycji własnego ciała,
- interesuje się czytaniem i pisaniem,
- układa schemat zdania, wyrazu.
SFERA ZDROWOTNA
ABSOLWENT:
- przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych,
- prawidłowo zachowuje się w sytuacji zagrażającej własnemu bezpieczeństwu, np. pożar, zagubienie w tłumie,
- zna i stosuje zasady higieny osobistej, korzysta z przyborów toaletowych,
- samodzielnie ubiera się i rozbiera,
- prawidłowo posługuje się nożem i widelcem,
- rozumie znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia, potrafi aktywnie wypoczywać.
SFERA TECHNICZNA
ABSOLWENT:
- posługuje się nowoczesnymi środkami przekazu informacji, tj. odtwarzacz CD, telefon, komputer, aparat fotograficzny.