SYLWETKA ABSOLWENTA

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 12 WE WŁOCŁAWKU

 

Opuszczając mury naszego przedszkola po 3-4-letnim pobycie, dziecko powinno być przygotowane do podjęcia przyszłej nauki w szkole. Dlatego nauczyciele w naszej placówce w swoim systematycznym działaniu dążą do tego, aby dzieci przyswoiły sobie pewien zasób wiadomości, nabyły określone sprawności i umiejętności oraz przyjęły pożądane postawy. Wzorem dla nauczycieli jest sylwetka przedszkolaka określona poniżej w poszczególnych sferach rozwoju dziecka.

 

SFERA SPOŁECZNO-EMOCJONALNA

ABSOLWENT:

-        zna swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu mamy  lub taty,

-        przestrzega norm i zasad obowiązujących w grupie,

-        samodzielnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami,

-        używa form grzecznościowych,

-        szanuje cudzą własność w myśl zasady, że nie wolno niszczyć cudzej własności, rzecz znalezioną należy oddać właścicielowi,

-         umie okazywać uczucia przywiązania, szacunku i troski dla rodziców i dziadków oraz dla osób słabszych i młodszych,

-        rozumie sens pracy zawodowej rodziców,

-        szanuje odrębność innych ludzi,

-        toleruje i akceptuje ludzi chorych,

-        potrafi prezentować własne umiejętności poza przedszkolem, np. na forum miasta, w mediach.

 

SFERA KONTAKTÓW ZE ŚWIATEM

Świadomość regionalna, narodowa i europejska

ABSOLWENT:

-        zna nazwę oraz tradycje swojego regionu i związane z nimi uroczystości, obrzędy, charakterystyczny taniec, strój,

-        zna zabytki swojego miasta,

-        rozumie znaczenie symboli narodowych oraz zna flagę, godło, hymn Polski,

-        potrafi określić położenie Polski na mapie,

-        zna główne rzeki, największe miasta, w tym stolicę Polski,

-        wie co to jest Unia Europejska,

-        rozpoznaje flagę, hymn oraz walutę UE,

-        zna niektóre państwa UE i ich świąteczne tradycje,

-        zna tańce różnych krajów,

-        posiada elementarną znajomość języka angielskiego.

 

Świadomość ekologiczna

ABSOLWENT:

-        jest wrażliwy na piękno i bogactwo otaczającego świata,

-        czuje więź z przyrodą,

-        rozpoznaje i opisywać ekosystemy,

-        zachowuje się odpowiedzialnie wobec wszystkich form życia,

-        jest świadomy zależności i praw panujących w przyrodzie,

-        zna zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska,

-        właściwie zachowuje się w środowisku i aktywnie działać na rzecz jego ochrony poprzez zbieranie i segregowanie odpadów, oszczędzanie wody, ochronę ptaków zwierząt oraz roślin.

 

SFERA UMYSŁOWA

Sprawność językowa

ABSOLWENT:

-        poprawnie wymawia wszystkie głoski należące do systemu języka polskiego oraz grupy spółgłoskowe,

-        wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej zgodnej z zapisem,

-        posiada umiejętność wyrazistego mówienia obejmującego regulowanie oddechu, odpowiednie tempo i siłę głosu, stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek w wypowiadanych wyrazach,

-        posiada bogaty zasób słownictwa biernego i czynnego odnoszącego się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, estetycznych, technicznych, matematycznych i innych,

-        uogólnia proste pojęcia na podstawie znajomości cech i właściwości  przedmiotów i zjawiska w oparciu o własne doświadczenia,

-        swobodnie i śmiało wypowiada się w różnych sytuacjach i okolicznościach, np. zadaje pytania, wyraża życzenia i potrzeby, formułuje własne sądów i oceny,

-        konstruuje wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym, słownikowym, artykulacyjnym i logicznym,

-        wykazywać zainteresowanie książką; wypowiada się na temat poznanych baśni, opowiadań, utworów wierszowanych.

 

Dojrzałość do uczenia się matematyki

ABSOLWENT:

-        Stosuje pojęcia dotyczące: położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów, określania kierunku przestrzeni, wielkości przedmiotów, określania czasu,

-        rozpoznaje i nazywać figury geometryczne,

-        klasyfikuje przedmioty według określonych cech jakościowych i ilościowych,

-        posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10,

-        dokonuje operacji matematycznych w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach oraz w pamięci.

 

Dojrzałość do czytania i pisania

ABSOLWENT:

-        prawidłowo trzyma narzędzie do pisania i siedzi we właściwej pozycji,

-        w spostrzeżeniu wzrokowym ujmuje przedmiot i kształt graficzny w całość i równocześnie wyróżnia w nim części,

-        rozpoznaje i nazywa kierunki w odniesieniu do pozycji własnego ciała,

-    interesuje się czytaniem i pisaniem,

-        układa schemat zdania, wyrazu.

SFERA ZDROWOTNA

ABSOLWENT:

-        przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych,

-         prawidłowo zachowuje się w sytuacji zagrażającej własnemu bezpieczeństwu, np. pożar, zagubienie w tłumie,

-        zna i stosuje zasady higieny osobistej, korzysta z przyborów toaletowych,

-        samodzielnie ubiera się i rozbiera,

-        prawidłowo posługuje się nożem i widelcem,

-        rozumie znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia, potrafi aktywnie wypoczywać.

 

SFERA TECHNICZNA

ABSOLWENT:

-        posługuje się nowoczesnymi środkami przekazu informacji, tj. odtwarzacz CD, telefon, komputer, aparat fotograficzny.

 

 powrót