SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi "Kodeks postępowania" musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania:
pochwała indywidualna,
pochwała wobec grupy,
pochwała przed rodzicami,
dyplomy za udział w konkursach,
odznaki, emblematy.
Nagradzamy za:
stosowanie się do wspólnie ustalonych zasad i umów w grupie,
wywiązywanie się z podjętych obowiązków (np. dyżury),
bezinteresowną pomoc innym (np. akcje charytatywne),
aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
Formy karania:
upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad),
upomnienie słowne na forum grupy,
poinformowanie rodziców o upomnieniu,
chwilowe odsunięcie od zabawy.
Kary stosujemy za:
nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i w przedszkolu,
stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
zachowania agresywne,
niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.