SYSTEM NAGRÓD I KAR

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi "Kodeks postępowania" musimy zarówno wspierać i motywować     je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

Formy nagradzania:

  • pochwała indywidualna,

  • pochwała wobec grupy,

  • pochwała przed rodzicami,

  • dyplomy za udział w konkursach,

  • odznaki, emblematy.

Nagradzamy za:

  • stosowanie się do wspólnie ustalonych zasad i umów w grupie,

  • wywiązywanie się z podjętych obowiązków (np. dyżury),

  • bezinteresowną pomoc innym (np. akcje charytatywne),

  • aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.

Formy karania:

  • upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad),

  • upomnienie słowne na forum grupy,

  • poinformowanie rodziców o upomnieniu,

  • chwilowe odsunięcie od zabawy.

Kary stosujemy za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i w przedszkolu,

  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,

  • zachowania agresywne,

  • niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,

  • celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.

powrót